https://www.dropbox.com/scl/fi/67ie2l2d ... it2g4&dl=0
Excuse me for the Google translate, I'm working so the time is not so enough.
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I enjoyed working on this month's song, seeking the balance between the instruments, the voice and the arrangement.
In detail:
I grouped several instruments by type thus creating stereo busses for drums, bass, guitar, piano, vocals and background vocals.
There is parallel compression for kicks, snares, vocals.
I used 3 reverbs short, medium, long; Chorus (Bass, background vocals) and a stereo delay (guitar).
For each track I used EQ and Compression. A further compression of 1-2db maximum is done on the buses.
In parallel I also have saturators (blackboxes). One for each instrument including voice.
The guitar has a reverse panned mono delay as does the piano which ends up in the guitar and piano stereo bus respectively.
I duplicated the bass track to pass through an ampsimulation. On the bass bus there is the sidechain with the kick. On the vocal bus there is a de-esser followed by an EQ with notch filters to eliminate hiss (2000-3000 Hz). Then compression, EQ, further 1 db compression.
For the backing vocals I used all the tracks provided to create a stereo opening. The stereo sub-buses of the stereo pairs flow into the chorus bus where they are equalized and compressed.
On the master buses of the different instruments, including vocals, there is a dynamic equalizer with sidechain with the competing instrument(s).
Finally, on the mixbus where the master buses and effects returns converge, there is a dual mode Kramer pie compressor, with max 1db of reduction. It is followed by the optical mode only shadow compressor.
-----—-- Allego in italiano, tradurró meglio -----
Mi è piaciuto lavorare sul brano di questo mese cercando l equilibrio tra gli strumenti la voce e l arrangiamento.
Nel dettaglio:
Ho raggruppato diversi strumenti per tipo creando così bus stereo per batteria, basso, chitarra, piano, voce e background voci.
C'è una compressione parallela per kick, snare, voci.
Ho usato 3 riverberi corto, medio, lungo; Chorus (Basso, voci background) e un delay stero (chitarra).
Per ogni traccia ho usato EQ e Compressione. Un ulteriore compressione di 1-2db massimo è fatta sui buss.
In parallelo ho anche dei saturatori (blackbox). Uno per ogni strumento voce compresa.
La chitarra ha un delay mono pannato all opposto così come il piano che finisce nel bus stereo di chitarra e piano rispettivamente.
Ho duplicato la traccia del basso per farla passare in un ampsimulation. Nel bus del basso c'è il sidechain con la cassa.Sul bus della voce c'è un de-esser seguito da un EQ con filtri notch per eliminare i fischi (2000-3000 Hz). Quindi compressione, EQ, ulteriore compressione di 1 db.
Per i cori ho usato tutte le tracce fornite per creare una apertura stereo. I sub-bus stereo delle coppie stereo confluiscono nel bus cori dove sono equalizzate e compresse.
Sui master bus dei diversi strumenti, voce compresa, c'è un equalizzatore dinamico con sidechain con lo/gli strumento/i concorrenti.
Infine sul mixbus dove confluiscono i master bus e i ritorni degli effetti c'è un compressore Kramer pie in dual mode, con max 1db di riduzione. È seguito dal compressore shadow solo modalità ottica.